Sales Event 2012

De editie van het Sales Event in 2012 had een speciaal tintje. De beroepsvereniging vierde vorig jaar immers haar 40-jarig bestaan. Het programma was daardoor nóg spannender dan voorgaande jaren. Met het thema ‘Power of Holland’ was alle creativiteit aangeboord  voor een dag- en avondprogramma gericht op succesvol zijn én blijven in deze turbulente economische tijden. Met nieuwe verkooptechnieken en bovenal passie voor het vak, doorzettingsvermogen en een eigen stijl kunnen bedrijven zich met sales en accountmanagement onderscheiden. Salesprofessionals zijn, wellicht juist door de huidige financiële situatie, meer dan ooit op zoek naar nieuwe commerciële mogelijkheden en de succesverhalen van anderen.

 

In het statige Hotel Huis ter Duin in Noordwijk, waar in 2012 voor het vijfde achtereenvolgende jaar het Sales Event werd georganiseerd, was ook dit jaar weer volop uitgepakt: er was ruim voldoende gelegenheid om bijna 500 vakgenoten te ontmoeten, nieuwe inzichten te krijgen en kennis op te doen van sales en accountmanagement. Daarnaast deelden verschillende nationale en internationale sprekers hun visie op sales en vertelden over de allerlaatste trends op hun vakgebied. De ambiance van de locatie, het overweldigende podium en de vele filmcamera’s zorgden voor een overweldigende, positieve sfeer. De inspirerende workshops, keynotes én de verkiezingen voor Commercieel Directeur en Key Accountmanager van het Jaar maakten de dag compleet.

 

Toonaangevend in sales

 Petra Claessen was in 2012 méér dan trots op het prachtige evenement. Met haar ambitieuze welkomstwoord zette zij meteen de toon voor zowel de boeiende dag als de feestelijke avond. Haar speech benadrukte de succesvolle flow waarin de vereniging begin 2012 zat. Daarnaast zette Petra een ambitieuze toon om de vele plannen en ambities voor de komende jaren te bereiken. Er staan volop plannen op stapel: de SMA wil toonaangevend zijn voor iedereen, die zich met commercie bezighoudt en zowel landelijk als regionaal netwerkmogelijkheden creëren. Met het Sales Event als jaarlijkse apotheose. Daarnaast wil de SMA de saleskennis en -kunde in Nederland vergroten én verbreden door standaarden te ontwikkelen en examinering en certificering op te zetten voor salesprofessionals. Ook wil de vereniging zich als autoriteit en opinion leader voor de commercie in Nederland ontwikkelen.

 

In de ochtend stonden diverse masterclasses en workshops met uiteenlopende onderwerpen op het programma. Ze werden gegeven door absolute salestoppers uit het vak. Zo werd er gesproken over de succesvolle lessen van Steve Jobs, hoe je kunt groeien tegen de huidige economische stroom in én hoe sociale media in te zetten in als succesfactor voor salesactiviteiten. Alle facetten van het vak kwamen aan de orde: de vertrouwensbasis  met de klant, technieken en instrumenten voor succesvolle sales én voor succesvol leiderschap. De masterclasses werden onder andere gegeven door Ben Mastboom van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), Andreas Buhr van de Go! Academy (Duitsland) en Brian Gardner van Selltis. Buhr vertelde in met groot enthousiasme over zijn salestechnieken en hoe zijn eigen ‘winners spirit’ universeel bruikbaar is. Hij verzorgde ook de final keynote van de dag. Gardner, een commerciële selfmade man uit de Verenigde Staten, gaf tips om salesprocessen dusdanig te verbeteren dat men op korte termijn grote successen kan behalen.


Rethink all

Na een goed verzorgde lunch gaf Ruud Koornstra een fantastische keynote weg die de toehoorders opnieuw een adrenalineshot bezorgden. Hij vertelde over het succes dat hij behaalde als multimiljonair met zijn eigen televisiebedrijf en als eigenaar van het technologisch innovatiebedrijf Tendris. Hij bracht zijn boodschap simpel, maar zeer doeltreffend over én met veel humor. Hoewel hij veel over zijn eigen staat van dienst vertelde, verveelde dat geen moment. Zijn centrale boodschap was dat iedere sales professional altijd moet anticiperen op ontwikkelingen om hem of haar heen. “Vraag je altijd af waarom je de dingen op een bepaalde manier doet en pas je strategie zo nodig aan. Daar is lef voor nodig, maar ook objectiviteit.” Zijn uitspraak ‘rethink all’ klonk de hele middag nog door. . .

 

Naast de keynotes en masterclasses, stond het middagprogramma  in het teken van de verkiezingen voor Commercieel Directeur en Key Account Manager van het Jaar. Naarmate het moment van de verkiezingsuitslag naderde, nam de spanning in de zaal én bij de kandidaten toe. Na intensieve voorrondes, die vanaf november 2011 plaatsvonden, waren er voor beide verkiezingen drie kandidaten geselecteerd. De vakjury bestond dit jaar onder andere uit Theo Camps (Directeur Berenschot Groep), Judith Schoenmaeckers (Commercieel Directeur Randstad Nederland en Commercieel Directeur van het jaar 2011) en Marc de Vries (Directeur Hyves). De jury had een zware dobber, want de professionals lagen qua prestaties dicht bij elkaar. De prestigieuze uitverkiezing is niet alleen bijzonder eervol voor de kandidaten zelf, maar ook voor de organisaties waar ze werkzaam zijn. De winnaars worden opgenomen in ‘the SMA Hall of Fame’, krijgen uitgebreide aandacht in de vakpers én ontvangen diverse prijzen waaronder een reis en een Masterclass van Nyenrode Business University.

 

Klik hier voor het vervolg over het verslag van het Sales Event 2012