Sales Event 2011

De negenendertigste editie van het jaarlijkse evenement van de Sales Management Association (SMA) trok bijna 650 deelnemers naar Huis ter Duin in Noordwijk, waar dagvoorzitter Chimène van Oosterhout de aanwezigen welkom heette.

 

Theorie in praktijk

 

De belangstelling voor de sessies van Robert Benninga (Take the lead!) en Berry Veldhoen (De 9+ organisatie) was blijkbaar groter dan verwacht, want de zalen waren maar net groot genoeg en sommigen moesten staan. Ondertussen nam Arnold Steenbeek in hoog tempo met zestig startende sales professionals de belangrijkste verkooptechnieken door, die daarmee tijdens de rest van de dag een goed doel moesten verkopen.

 

Reverse engineering

 

Na de lunch beende Kristin Zhivago haar eerdere masterclass van twee uur uit tot een keynote van een half uur, waarin ze uitlegde waarom het belangrijk is om klanten meteen na hun aankoop met open vragen te interviewen. Het maakt mogelijk om het proces te doorgronden, voor reverse-eningeering van succesvolle verkopen.

 

Achtbaan en tuba

 

Daarna was het tijd voor de Key Account Managers. Carlo Willemse (Delta Lloyd) stak een verhaal af over sales als vak en over doen wat je zegt. Robert Dortmans liet het magenta van zijn bedrijf T-Sytems en het groen van zijn Heineken-account samenkomen in een 3D-filmpje van een achtbaan. Steve Douho (Atos Origin) vertelde aan de hand van een tuba dat hij de dirigent was van een orkest dat de muziek speelde die zijn Shell-account wilde horen. Daarna kon de jury, onder leiding van voorzitter Bernhard van Oranje, meteen aan de slag.

 

Groenteman, lef en kameleon

 

De deelnemers konden vervolgens kiezen uit zeven workshops, die allemaal goed werden bezocht. Die van Sonja Loth, over social media, puilde zelfs uit tot op de gang. Terug in de grote zaal volgde de verkiezing Commercieel Directeur van het Jaar. Het kameleonbeeld van Leo Koppelaar (AFAS) liet zien hoe een verkoper niet moest zijn: meekleuren met de klant en een grote bek die nooit dicht ging. Judith Schoenmaeckers (Randstad) hield een meeslepend verhaal over liefde en lef. Bas Hoogland (Landal) vergeleek zichzelf met een trotse groenteman, wiens producten ook maar beperkt houdbaar zijn.

 

Van Google naar Gouden Gids

 

In afwachting van de jurybeslissing was de laatste keynote voor Ben Legg, die uitlegde waarom hij in hemelsnaam was overgestapt van Google naar European Directories. In een humorvol verhaal toonde hij overtuigend aan hoe hij het hele MKB aan betere websites en een vierentwintigvoudige ROI op hun investering kon helpen.

 

Klik hier voor het tweede deel van het verslag van het Sales Event 2011