Fundamenten van de SMA

Sinds 1971 is de Sales Management Association (SMA) dé beroepsvereniging voor sales professionals op elk niveau. Vijf bedrijven staken destijds de kopen bij elkaar om het salesvak te professionaliseren. De bedrijven die aan de wieg stonden van de oprichten van de SMA waren Heineken, Nutricia, Nestlé, Douwe Egberts en Unilever. Hiermee bestaat de SMA meer dan 40 jaar en is het één van de oudste vakverenigingen van Nederland en dat is niet zo vreemd, aangezien de SMA een vakgebied vertegenwoordigd, dat voor de gehele Nederlandse Economie van groot belang is.

 

Foto tijdens Sales Event 2014De SMA is een vrijwilligersvereniging en het is wel bijzonder, dat het in die de formule al die jaren continuïteit heeft behouden.Ondanks de economische omstandigheden is de SMA de laatste jaren stormachtig gegroeid en telt ondertussen ruim 1750 salesprofessionals en heeft bijna 100 partnerships met vele verschillende bedrijven en onderwijsinstellingen. De basis van de SMA is gebouwd op een drietal verschillende peilers. Peilers waarvan gebleken is dat de Sales Professional deze van grote waarde acht in het dagelijkse functioneren.

 

 

De eerste peiler die wij onderscheiden betreft Connecting, waarbij wij Sales Professionals onderling verbinden. De tweede peiler, Profilering, heeft te maken met het je als Sales Professional kunnen onderscheiden van je collega’s. Tenslotte is daar de derde peiler, en dat betreft de Content. Dit betreft inhoudelijke informatie over het geliefde Sales Vak

 

Connecting

De SMA is een vakvereniging met voor elke Sales Professional interessante bijeenkomsten. Van commercieel directeur tot aanstormend talent, werkzaam bij multinational tot midden- en kleinbedrijf,. Alle Sales professionals voelen zich thuis bij de SMA. Tijdens interactieve bijeenkomsten wisselen zij kennis en ervaring uit. Leren zij met én van elkaar, en doen zij vooral waardevolle contacten op. Het hele jaar door organiseert de vereniging, ongeveer 60 vakinhoudelijke bijeenkomsten met sprekers van nationale en internationale allure. Dit zijn zowel landelijke als regionale bijeenkomsten.

 

Klik hier voor meer informatie over onze bijeenkomsten

 

Profiling

In nagenoeg iedereen Sales Professionals schuilt een winnaar. Een persoon dat zich wil onderscheiden van zijn collega’s. Dit kan uiteraard door het behalen van excellente resultaten, echter deze resultaten zullen sneller worden bereikt als er in voldoende mate aandacht wordt besteed aan het volgen van opleidingen en trainingen. Deze moeten uiteraard dan wel van het juiste niveau zijn. De SMA zorgt ervoor dat door middel van certificering deze opleidingen van de juiste keurmerk worden voorzien. Hierdoor zul je dus van een diploma worden voorzien met daarop het door SMA bepaalde opleidingsniveau.

 

Klik hier voor meer informatie over de accreditatie en certificering

 

Naast de certificering als Sales Professional, kent de SMA ook nog een aantal verkiezingen op persoonsniveau. Zo zijn er verschillende titels te winnen, zoals sinds langere tijd de titels Commercieel Directeur van het Jaar en de Senior Sales Professional van het Jaar. Sinds een drietal jaren is ook de titel Young Sales Professional van het Jaar te vergeven    

 

Klik hier voor meer informatie over de verschillende verkiezingen

 

Content

Wie voortdurend kennis wil vergaren van het salesvak, is bij de SMA aan het juiste adres. Naast de fysieke bijeenkomsten die de SMA het gehele jaar door organiseert heeft de SMA ook veel kennis die online te raadplegen is. Zo zijn er de allerlaatste nieuwsberichten op het gebied van Sales, maar ook blogs elk hun verschillende insteek op het vakgebied. Daarnaast is er ook nog een kennisdatabank, met vele verschillende artikelen over verschillende onderwerpen. Tenslotte heeft de SMA ook een groot aantal kennispartners die hun bijdrage leveren aan de juiste content waarmee de Sales Professionals, op elk niveau, verder geholpen kan worden in zijn carrière.

 

Klik hier voor de beschikbare content van de SMA