Op 25 April waren we, vanuit SMA Noord, te gast bij TRES Internet. Een Nederlands internetbureau, uit Heerenveen, dat een stevige plek in de Nederlandse top heeft veroverd. Tijdens het ontvangst konden de ruim 30 SMA-aanwezigen met elkaar netwerken onder het genot van een goed verzorgd buffet. Nadat iedereen was voorzien gingen we naar de ruimte waarin de presentatie plaatsvonden. De aftrap werd verzorgd door Bennie Miedema, bestuurslid van SMA Noord. Vervolgens gaf hij het woord aan Frank Booij. Frank is internet strateeg.
In de aanloop van zijn verhaal gaf Frank aan, dat hij regelmatig werd aangekondigd als trendwatcher. Hetgeen hij niet helemaal terecht vond. In zijn optiek is het altijd lastig om te voorspellen, zeker als het de toekomst is. Aan de hand van een paar voorbeelden liet hij zien, dat het vaak logisch nadenken is, wat de volgende stap in een trend zal zijn. Dit zijn meestal hele voorspelbare en herkenbare dingen. Zijn advies was om hierbij dan altijd goed te kijken naar het krachtenveld van belangen, en dat het dan meestal wel zichtbaar wordt wat er gaat gebeuren.
Vervolgens bracht Frank de stelling dat internet niet het probleem is, maar dat wij, de gebruikers ervan, eigenlijk het probleem zijn. Dit omdat veel mensen van de gevestigde orde, op een andere manier denken dan de jongere generatie. Hij gaf aan dat het in de huidige tijd voor Ford onmogelijk was geweest, om maar één type auto met maar één kleur te produceren. Daarnaast liet het een voorbeeld zien van de Kamer van Koophandel, waar je nog met fysieke producten moest werken, in een digitaal tijdperk. Het sloot dit deel van zijn presentatie af door aan te geven dat de grootste hotelketen (Airbnb) geen eigen onroerend goed meer heeft en dat de grootste mediapartij (Facebook) geen eigen content meer bezit. Hele andere denkwijzen, die nooit waren ontstaan, als mensen/bedrijven op de traditionele manier waren blijven denken.
Dit maakte een mooi bruggetje naar een andere stelling, dat eigenlijk iedereen een start-up zou moeten willen zijn. Een organisatie dat zich in het begin kenmerkt door geen verleden, geen beleid en de gebruiker als klankbord heeft en daarnaast niet weet wat haar producten zijn en hoe het resultaat bereikt zal gaan worden. Dit altijd onder extreem onzekere omstandigheden. Hij gaf vervolgens een aantal voorbeelden bij een bestaande bedrijven (KPN en RTL) die dit in haar eigen organisatie succesvol hadden geïntegreerd. Hiermee gaf hij de zaal met aanwezigen de boodschap mee dat het dus altijd mogelijk is om als een start up te fungeren.
Na het inspireerde verhaal van Frank nam Jan-Willem de Vries het stokje over. Hij ging allereerst in op de wijze waarop men aan nieuwe klanten komt bij TRES. Men draait verschillende campagnes op social media en we sponsoren sc Heerenveen, FC Groningen en AZ. Tevens organiseren ze regelmatig kennissessies waarmee we onze kennis, netwerk en inspiratie delen met onze klanten en relaties. Dat is, in zijn ogen, veel relevanter en geeft meer waarde dan een dagje zeilen. Daarnaast organiseren ze Trendship. Het doel van dit event is de economie in Noord Nederland te stimuleren middels het aanjagen en voeden van innovatie. Trendship geeft inspiratie voor innovatie richting 1.500 bezoekers uit het MKB van Noord Nederland. Op dit evenement worden de allernieuwste trends besproken, de nieuwste innovaties geëxposeerd en een onder het genot van een hapje, drankje en muziek genetwerkt en geborreld. Trendship vindt plaats in oktober in de grote hallen van Sportstad Heerenveen, en levert uiteraard elk jaar weer een groot aantal leads op.
Na het verhaal van Jan-Willem werden we door het pand rondgeleid door directeur en medeoprichter Harmen Visser waarbij de rondleiding startte bij de geschiedenis van TRES. Toen twee broers en hun beste vriend in het jaar 2000 op een zolderkamer samen van start gingen met het bouwen van de website van sc Heerenveen. De eerste officiële opdrachtgever. Vol overgave en onder grote druk werd de website gerealiseerd, want in een week tijd moest deze live zijn. En dat lukte. TRES was los. Gewoon dóen was het motto destijds en dat zit vandaag de dag nog steeds in het DNA geworteld. Inmiddels is TRES uitgegroeid tot een bedrijf met bijna 40 medewerkers.
De rondleiding gaat verder op de verdieping waar we de presentatie hadden gehouden. De verdieping waar de stilteplekken zijn en de vergaderzalen. Bij elke deur hangt een iPad met daarop het schema met de tijdsplanning van die ruimte. Iets wat bij, deze jonge organisatie hoort. Over alles is nagedacht. Vervolgens gaan we naar de verdieping waar gewerkt wordt. Bij binnenkomst van deze ruimte voel je gelijk de open, relaxte en informele sfeer. Het kantoor bestaat uit een grote ruimte zonder muren en ‘hokjes’. De bureaus van de drie oprichters staan in dezelfde ruimte als de salesmensen en de webbouwers. Niemand heeft een eigen kantoor. Er is geen conventionele hiërarchie.
Vervolgens staat Harmen stil bij de drie kernwaarden van het bedrijf, namelijk werkplezier, hoogstaande kwaliteit en rendement. Het kantoor en het personeelsbeleid is helemaal op basis van deze drie kernwaarden ingericht. Om het werkplezier te bevorderen gaan ze bijvoorbeeld regelmatig met elkaar op stap, tennissen, samen bbq’en of op vakantie. Een ander belangrijk onderdeel van werkplezier is dat je de hiërarchie niet laat gelden. Het is juist omgekeerd. Men wil graag mensen ondersteunen. Volgens Harmen hebben ze geen ‘pietluttige regeltjes’ waar aan mensen zich moeten houden of oneindige rapportages die ze moeten inleveren. We willen het liefst zo min mogelijk regeltjes. Zolang je als werknemer uiteindelijk maar kwaliteit levert. We willen dus echt mensen ondersteunen in hun werk en ervoor zorgen dat het nooit een belemmering is om op kantoor te werken. Een ander onderdeel van werkplezier is, volgens Harmen, ook dat je het gevoel hebt dat je je kan doorontwikkelen, waarvoor men bij TRES de tijd en middelen beschikbaar hebben. Dit kan door cursussen te volgen maar ook door congressen te bezoeken, zowel om de hoek in Amsterdam als overzee in Seattle. Door uiteindelijk het werkplezier te bevorderen en mensen te ondersteunen in hun werk en ruimte te geven om te ontwikkelen, verbetert ook de kwaliteit en op lange termijn het rendement.
De bijeenkomst werd afgesloten met de gebruikelijke netwerkborrel waarbij er door de aanwezigen nog lang werd nagepraat over hetgeen men in de voorliggende periode had gehoord.