Sales Event 2013

Hét Sales Event, dat op 7 februari 2013 plaatsvond, was een van de Nederlandse ‘saleshoogtepunten’ van het afgelopen jaar. Naast diverse workshops en masterclasses van kopstukken uit het salesvak, stonden natuurlijk de verkiezingen van de Commercieel Directeur, de Senior Sales Professional en de Young Sales Professional van het Jaar centraal. De winnaars van deze prestigieuze prijzen waren Thiemo van Spellen (Sandd), Tessy van Stuijvenberg (Be Informed) en Ester Veenendaal (destijds werkzaam bij Landgoed Duin en Kruidberg, inmiddels bij evenementenlocatie DeFabrique).

 

Hét Sales Event is uitgegroeid tot één van de grootste commerciële evenementen in Nederland. De verkiezingen vinden al een aantal jaren plaats in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk. Net als in voorgaande jaren was de belangstelling enorm en het niveau van de sprekers hoog. Gerard van Vliet was tijdens Hét Sales Event de dagvoorzitter. Hij heeft jarenlange ervaring als professioneel presentator en hij verdeelt zijn tijd tussen zijn rol als Algemeen Directeur van de NCD en als auteur van diverse aansprekende boeken (de Netwerkbijbel en Vitale Organisatie). Hij is een veelgevraagd keynote speaker op bijeenkomsten. Tijdens het Captains Dinner voor CEO’s, dat aansluitend aan het dagprogramma plaatsvond, werden de winnaars uitgebreid in het zonnetje gezet. Het Captains Dinner was dit jaar naar een nóg hoger niveau getild met topsprekers André Kuipers en Rob van Gijzel. Zij vonden de juiste toon om de mensen in de zaal geboeid te houden.

 

Workshops van opinion leaders

 

Masterclasses mogen absoluut niet ontbreken als programmaonderdeel van Hét Sales Event. De dag begon met masterclasses van Nederlandse kopstukken uit het vak. Toine Simons (Beerschot & Simons) maakte met zijn toehoorders een reis naar verbetering in plaats van naar verandering: managen op denkbeelden is veel effectiever dan gedrag proberen te veranderen. Jan Roelfs vertelde over de ervaringen als rechterhand van Guus Hiddink tijdens zijn tijd in Korea. De toehoorders leerden van hem hoe hij  talenten ontwikkelde en cultuurverschillen overbrugde. Frank Bruijninckx overtuigde dat online-communicatie hét middel is om je goal te behalen. En Cor Molenaar gaf zijn visie op online salesactiviteiten. In zijn Masterclass liet hij zien waarom verkopers in een winkel de totaalbeleving van de klant moeten vergroten. Volgens Molenaar breekt internet in sales volledig door en verkopers moeten daarbij opnieuw hun onderscheidend vermogen vinden.

 

Keynote speakers

 

Na de verkiezingen van de Young Sales Professional van het Jaar was het woord aan keynote speaker Pieter Vink. Vink vertelde bij het Sales Event zijn persoonlijk verhaal. Hij hoopte als kind op een professionele voetbalcarrière als keeper, maar uiteindelijk werd het leiden van wedstrijden zijn tijdbesteding. Uiteindelijk kwam hij in 2004 in aanmerking voor internationale (top)wedstrijden. Om het internationale topniveau te bereiken moest hij wel eerst twintig kilo afvallen. En vervolgens dacht hij dat wedstrijden bij FC Barcelona en Real Madrid wel op hem lagen te wachten, maar niets bleek minder waar. Ook bij het internationale fluiten begon hij onderaan de ladder, maar met de juiste instelling bereikte hij uiteindelijk de top. De tweede keynote speaker van het dagprogramma was Bernd Damme. Als jonge ondernemer – Damme is 22! – zette zijn eigen bedrijf Eye-wear.nl op en is inmiddels niet alleen binnen de Nederlandse zonnebrillenbranche actief, maar doet ook ver over de landsgrenzen succesvol zaken. Naast zijn zonnebrillenmerk werd Bernd Damme in 2011 ook Chief Operating Officer van het luxe modelabel voor mannen: Cravatta Pelliano. 

 

Kennisoverdracht in boeiende workshops

 

Tijdens de interactieve workshops op Hét Sales Event draaide alles om ontmoeten, motiveren en prikkelen. Marketeer Stephan van Slooten, partner van Altuïtion, een bedrijf dat zich heeeft gespecialiseerd in product-, proces- en service-innovaties gaf één van de workshops. In de workshop CHAlleNGE your business stond de emotionele beleving centraal. Ook Marco Weijers van Huthwaite International trad overtuigend op. In zijn workshop over waarde creëren ging het niet alleen over de waarde van een product of dienst voor de klant, maar ook hoe een bedrijf zelf van deze waarde profiteert. Paul Joosten van de Hogeschool Arnhem Nijmegen besprak in zijn workshop Storytelling hoe waarde en emotie verpakt moeten worden in een verhaal.

 

De winnaars: een jaar lang commitment

 

Winnaar aan het woord: Thiemo van Spellen

 

Commercieel Directeur van het Jaar! “Dat is een waardering en erkenning, die mij ontzettend veel heeft gebracht,” vertelt Thiemo van Spellen (Sandd) die vorig jaar als winnaar uit de bus kwam in de strijd om de belangrijkste titel van Hét Sales Event. “Het voelde voor mij en mijn collega’s des te meer als beloning, omdat er 12 jaar pionierswerk en knokken tegen de gevestigde orde aan vooraf ging. De titel bevestigde dat Sandd een gevestigde naam is en dat we de zaken goed op de rit hebben. De media aandacht in de maanden na Hét Sales Event heeft veel deuren geopend en tot nieuwe contacten geleid. Daarnaast heb ik de SMA als waardevol netwerk leren kennen en in de SMA-leden veel gelijkgestemden gevonden. Na de verkiezing ben ik met Sandd een partnership met de SMA aangegaan en ik heb als SMA-ambassadeur veel regionale bijeenkomsten bijgewoond. Ik hoop velen van u in de komende maanden persoonlijk te kunnen begroeten.”

 

Winnaar aan het woord: Tessy van Stuijvenberg

 

In 2013 werd Tessy van Stuijvenberg (Be Informed) Senior Sales Professional van het jaar. “Die verkiezingsperiode van vorig jaar zal ik niet snel vergeten. Het was één lange periode van reflectie en ik ben er achter gekomen wat mij als persoon onderscheidt én wat mijn visie op het salesvak is. Ik heb veel waardevolle respons ontvangen en de SMA als een warm bad ervaren. De titel heeft me erkenning gebracht én een mooi netwerk, óók buiten mijn branche. Er is nog veel ‘zendingswerk’ te doen als het gaat om sales en daar ben ik actief mee. Ik krijg overigens nog steeds een grote glimlach op mijn gezicht als ik terugdenk aan vorig jaar.”

 

Winnaar aan het woord: Esther Veenendaal

 

Vorig jaar won Esther Veenendaal de strijd om de titel van Young Sales Professional. Een jaar later kijkt ze met plezier terug op de verkiezingsperiode en de gewonnen titel. “Ze hebben beide ongelooflijk bijgedragen aan mijn persoonlijke ontwikkeling en de uitbreiding van mijn netwerk. Het betekende een geweldige PR en nieuwe klanten voor het bedrijf, ook na de verkiezing. Deze titel ervaar ik als dé erkenning voor hoe ik mijn salesactiviteiten uitvoer. Voor mij is Sales ‘brengen & beleven’, iets wat nu weer terugkomt in mijn rol bij Evenementenlocatie DeFabrique. Binnenkort zullen hier de nieuwe kandidaten bijeen komen met hun coach. Verkoop is geen kunstje, maar een dienst. Dat is wat ik in de rest van mijn salescarrière wil blijven uitdragen.”