Op 16 februari stond alweer de tweede bijeenkomst van SMA Zuid op het programma. Tijdens deze bijeenkomst waren we te gast bij CSU Cleaning Services in Uden. Voorafgaand aan het verhaal van deze grote schoonmaakdienstverlener, was er voldoende ruimte en gelegenheid om met elkaar te netwerken. Tijdens het, door Hutten Catering, prima verzorgde buffet werd dat ook gedaan door de grote groep met aanwezigen. Na o.a. de bekende worstenbroodjes, gingen we richting de zaal waar de presentatie plaatsvond. De aftrap van de bijeenkomst werd gedaan door Esmée Ficheroux. Esmée is lid van de Raad van Bestuur van dit Udense bedrijf en landelijk bestuurslid van de SMA.
Esmée geeft, in haar opening aan, dat zij verantwoordelijk is voor marketing, commercie en innovatie. En dat deze drie onderwerpen eveneens terugkomen in de gehele avond. Ze pakt vervolgens direct door op de Wordcloud die gemaakt is naar aanleiding van de reacties die ze via de mail heeft gekregen. Reacties, van de aanwezigen met woorden, die het eerst bij hen opkomen als ze aan CSU denken. Esmée is nieuwsgierig of dit na afloop nog steeds het geval is. Voordat zij verder gaat introduceert zij Diane van Dijk en Kos Fourkiotis. Na het voorstellen blikt Esmée even kort terug op de historie van het 1968 opgerichte bedrijf, waar de betrokkenheid van de oorspronkelijke familie nog steeds hoog is. Dit echter wel op afstand, waardoor het bedrijf functioneert als een grote corporate maar wel de kernwaarden van het familiebedrijf zeer duidelijk aanwezig zijn : Deskundig, Betrouwbaar en Innovatief.
Vervolgens gaat Esmee in op commercie binnen CSU, waarbij ze aangeeft dat ze erg tender-driven zijn en dat ook uitermate succesvol doen. Jaarlijks ontvangen ze ruim 700 tenders, waarbij ze een hoge winratio van noteren bij zowel nieuwe aanbestedingen en als bij retentie In het vervolg gaat ze verder in op de wijze waarop de commerciële organisatie is ingericht. Ze geeft aan dat ze landelijk georganiseerd zijn, over de as van een 5-tal business units. Innovatie en Hospitality zijn twee afdelingen, die ze er dan even uitlicht. Een ander woord wat regelmatig valt is Operational Excellence. Een randvoorwaarde, om zo succesvol te zijn in de tenders bij de bestaande partijen. Vervolgens geeft ze het woord over aan Diane.
Zij start haar gedeelte met een filmpje, dat een goed beeld geeft van Hospitality, dat in 2015 begon als een gat in de markt en een reactie was op de continue kostenbesparing bij klanten in de jaren daarvoor. Diane benadrukt nogmaals dat operational excellence de basis is van de manier van werken bij haar klanten. Organisaties die bijna allemaal een stuk maatwerk van CSU hebben afgenomen. Een tweede belangrijke driver, is dat de klantbeleving centraal staat en dat het telkens de uitdaging is om ook de mensen op de werkvloer hierin mee te nemen. CSU maakt hierbij gebruik van o.a. E-learning (tekst + beeld). Daarnaast wordt er, in samenspraak met het personeel, ook veel aandacht besteed aan de kleding die men draagt tijdens het werk. Enerzijds is dit natuurlijk het visite kaartje naar de klant, maar ook de medewerkers moeten zich hier fijn in voelen. Aan het einde staat Diane nog even stil bij het bordspel wat is ontwikkeld, wat ze samen met een klant kunnen spelen. Een bordspel waarbij het voor de klant heel duidelijk wordt wat het voor hen betekend. Diane sluit af met de woorden : “Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder”
Vervolgens is Kos aan de beurt om de groep in de zaal mee te nemen over de rol van Innovatie binnen CSU. Hij staat hierbij stil bij de verschillende fases , die worden doorlopen, om tot een succesvol project te komen. Dit zijn : Dromen, Denken, Durven, Doen, Droppen, Doorduwen en Doorlichten. Kos geeft aan dat het maken van fouten een belangrijk gegeven is in dit proces. Dit samen met de medewerker, op de werkvloer. Deze lopen namelijk dagelijks tegen de verschillende uitdagingen aan. Kos eindigt zijn verhaal met een aantal leuke voorbeelden van innovatie. Dit allemaal gebaseerd, op schoonmaak en smart building.
Na deze twee presentaties, gaat de groep uiteen om te werken aan een stelling. De ene groep gaat met Diane mee om dieper in te gaan op Hospitality en de andere met de Innovatie. Na afloop van deze brainstormsessies, sluit Esmée de bijeenkomst af, hierbij is ze uiteraard erg nieuwsgierig of het beeld wat iedereen van te voren van CSU had, nog steeds van toepassing was. Dit blijkt verre van het geval. De SMA-leden kijken er nu op een andere manier tegenaan. Esmée bedankt vervolgens de aanwezigen, waarna iedereen nog van de gelegenheid gebruik maakt tijdens de netwerkborrel om over bijeenkomst van gedachten te wisselen.