Highlights, SMA Noord : Salesmanager in de Keuken bij Gallagher Europe

SMA Logo Gallagher EuropeTijdens deze bijeenkomst waren we te gast bij Gallagher Europe. Dit een de merkleider in elektrische afrasteringen.  Hiernaast voert men ook diermanagement systemen voor het identificeren en wegen van dieren. De bijeenkomst vond plaats in Groningen, vanwaar uit men 6.000 dealers in geheel Europa van hun producten voorzien. Na een hartelijk ontvangst en een goed verzorgd buffet, werd de bijeenkomst officieel geopend.

 

Na het welkomstwoord nam Sytie Dijkstra het woord. Zij is de CEO van dit bedrijf. Samen met haar man is ze eveneens mede-eigenaar van het bedrijf. Sytie stond allereerst stil bij de schitterende historie van het bedrijf, beginnend in 1977 op een boerderij in Schotland. Op deze locatie kwam de oprichter, Dooitze Dijkstra, voor de eerste keer in aanraking met het product Gallagher. Inmiddels is het uitgegroeid tot de internationale handelsonderneming, die het Groningse bedrijf nu is. Deze groei was de laatste tijd met name tot stand gekomen door middel van een veranderde aanpak. Hetgeen in één woord viel samen te vatten : omnichannel. Hierbij gaf ze aan de klant uiteindelijk degene is die bepaald welk kanaal gebruikt gaat worden. Het bedrijf was, volgens haar visie, enkel volgend hieraan. Hierbij gaf ze aan, dat ze altijd op zoek zijn naar openingen en graag kansen zien, waar uiteraard iets mee gedaan moet worden.

 

Uiteraard was het gekozen model in beginsel lastig voor de dealers, maar dat hebben ze ondervangen door dit kanaal volledig te gaan ontzorgen. D.w.z. als een dealer een eigen webshop wil beginnen, is daarvoor alle ruimte. Sterker nog, men wil dan graag zelfs helpen zodat dit een succes gaat worden. Dit komt juist terug in hun slogan, te weten: “How do we grow our business”. Sytie gaf in haar slotwoorden aan dat ze concurrentie van harte toejuicht. Dit houdt je, volgens haar, scherp en zorgt ervoor dat de ambitie in het bedrijf blijft zitten.

 

SMA Noord Gallagher Europe Ingvild NissinkVervolgens was het de beurt aan Ingvild Nissink, de manager van het Customer Service. Zij kleurde de woorden van Sytie verder in door zaken wat concreter te maken. Allereerst gaf ze aan dat men momenteel marktleider was in Nederland, België en Zweden en dat men de ambitie had om dit voor de rest van de Europese landen ook te worden.  Vervolgens gaf ze aan dat men in het verleden een zevental verkoopkantoren had, in verschillende landen en dat men enkel verkoop deed via de dealers. Dit is de laatste jaren getransformeerd naar volledige omnichannel-strategie waarbij de zeven kantoren gesloten zijn en men gebruik maakt van de kanalen : accountmanagement, online, telefoon, mail maar ook nog steeds de fax. Via deze kanalen doet men nu dus zaken met zowel de B2B, als de B2C-wereld. Deze aanpak betekende uiteraard een enorme groei in de activiteiten op het hoofdkantoor, en mede ook voor haar eigen afdeling, de Customer Service afdeling.

 

SMA Noord Gallagher Europe Marc Goeman Rene van der LaanMomenteel heeft men 3 á 4 accountmanagers per land, die vervolgens worden aangestuurd door per twee landen door een regiosalesmanager vanuit het hoofdkantoor. Deze mensen worden aangestuurd door een Field Sales Manager. Elk land wordt ondersteund door een webshop met adviesfunctionaliteit. En uiteraard is er veel aandacht voor social media. Daarnaast was er goed gekeken naar de klanten, en de waarde die ze voor het bedrijf opleverden. Hierbij waren een vijftal categorieën te onderscheiden : Platinum, Goud, Zilver, Brons en Blauw.  De klanten uit de eerste drie groepen, zijn gekoppeld aan een accountmanager die +/- 80 tot 100 van dergelijke organisaties bediend. De laatste twee, worden telefonisch ondersteund door de Customer Service afdeling. Per medewerker betreft dit tussen de 600 en 800 klanten.

 

SMA Noord Gallagher Europe Jan Willem de Vries Bennie MiedemaNa deze zeer interessante uiteenzetting van de commerciële strategie werden er een drietal stellingen/vragen aan de groep gepresenteerd. Vervolgens ging er met elke stelling een groep van de aanwezigen aan de slag. Hetgeen uiteindelijke leidde tot interessante onderlinge discussie met als uitkomst een presentatie aan de aanwezigen van Gallagher, die er hopelijk nog hun voordeel mee konden gaan doen. Na dit interactieve gedeelte en het dankwoord, was het tijd voor een rondleiding door het warehouse. Hierbij lieten ze de SMA-leden vol trots zien op welke wijze dit georganiseerd was en welke mooie stappen ze de afgelopen jaren hadden gezet. Nadat dit alles achter de rug was, was het tijd om te netwerken onder het genot van een hapje en drankje.

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen

Yoran Boshart

Accountmanager

“Als cultuurkameleon maak je het verschil”

Meer lezen