Highlights Salesmanager in de Keuken bij ATAG

ATAG_Nederland_FCOp 29 september stond er een Salesmanager in de “echte” keuken van ATAG Nederland gepland. Deze bijeenkomst vond plaats tijdens de huisshow van ATAG Nederland met haar drie merken ATAG (premium), Pelgrim (midden) en ETNA (basis). De SMA-leden, die in grote getallen waren gekomen, konden tijdens het netwerken eveneens genieten van een buffet van een hoog culinair niveau.

 

 

Ton Donderwinkel, voorzitter van SMA Oost, opende vervolgens de bijeenkomst. Hij introduceerde hierbij de Commercieel Directeur van ATAG Nederland, Robert Kapteijn, verantwoordelijk voor Sales & Marketing in de gehele Benelux. ATAG Nederland is trouwens onderdeel van de Gorenje Group, een beursgenoteerde onderneming met haar hoofdkantoor in Velenje, Slovenië. ATAG kent 14 productgroepen, met daarin 1.000 SKU’s en 25.000 serviceonderdelen. De producten worden door 3.300 winkeldeuren verkocht.

 

Salesmanager in de Keuken ATAG Robert KapteijnNa de inleidende woorden van Robert (inclusief een schitterende bedrijfsfilm), gaf hij aan dat wij ons  in het Competence Center van ATAG Nederland bevonden. In deze omgeving komen ideeën, via een proces van concepten, ontwikkeling en prototyping tot een uiteindelijk nieuwe release van een product. In het gehele ontwikkelingsproces speelt de input van consumenten (de daadwerkelijke gebruiker) d.m.v. gebruikerstesten een grote rol. Vervolgens ging hij in op de organisatiestructuur van de sales afdeling en op welke wijze deze binnen ATAG Nederland is gesitueerd. Hierbij kwam tevens naar voren dat er gewerkt wordt in zogenaamde business teams (per merk) met daarin o.a. verschillende category managers (per productgroep). Op basis van deze product-/marktcombinaties worden vervolgens de verschillende marktsegmenten bediend. In Nederland houden 27 van de 384 medewerkers zich met sales bezig.

 

Hierna werd door Robert ingegaan op de manier waarop ATAG zich profileert in de omgeving van B2B. Hier kwamen de 10 zekerheden van ATAG Nederland zeer prominent aan bod. Tevens werd er stil gestaan bij de wijze waarop men extra ondersteuning biedt aan de verkoopkanalen. Deze ondersteuning dient om de B2B partners volledig te ontzorgen. Daarnaast heeft ATAG Nederland het concept Service Op Maat ontwikkeld voor verhuurders, de recreatiemarkt en de zorg. Het volgende onderwerp dat werd behandeld was de wijze waarop het merk ATAG bezig is met de mogelijkheden op het gebied van upselling. Hiervoor zijn een drietal concepten ontwikkeld te weten “de unieke keuken”, “de stille keuken” en “de sous-vide keuken”.  Als afsluiting van dit onderwerp stond Robert  stil bij een prestigieuze prijs die ATAG heeft gewonnen: “Meest Succesvolle Onderneming van Nederland”. Een prijs die uitgereikt werd door oud-premier Jan-Peter Balkenende.

 

Salesmanager in de Keuken ATAG mirjam groenendijk carlo van de berg marco engbersTijdens het laatste gedeelte van de presentatie werd de veranderende markt onder de aandacht gebracht. Hierbij werd ingegaan op de mondige consument, de digitalisering van de markt en de verschuiving in retail. Robert liet vervolgens de organisatorische impact hiervan zien op zijn eigen sales team en hoe hiermee om te gaan. Hierbij sprak hij over het proces van strategie tot accountplan. Met name bij het accountplan ging hij in op de gelaagdheid die hierin moet worden toegepast. Deze aanpak resulteert uiteindelijk in een zeer gedetailleerd salesplan gekoppeld aan een marketingkalender. Dit alles wordt vastgelegd in SalesForce, de software tool die ATAG Nederland gebruikt bij sales. Na zijn inspirerende verhaal kwam Robert uiteindelijk tot een stelling. Naar aanleiding hiervan werden er een achttal groepen gevormd, die vervolgens gezamenlijk tot een advies kwamen. De terugkoppeling hiervan gebeurde plenair. Robert nam deze adviezen met interesse in ontvangst. Na een dankwoord voor de aanwezigen voor hun komst was het tijd voor de netwerkborrel.

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen

Yoran Boshart

Accountmanager

“Als cultuurkameleon maak je het verschil”

Meer lezen