Archief, 17 september 2015 : Peergroup Senior Sales Professionals over productiviteit

SMA Profielfoto Thijs WesterinkOp 17 september 2015, was de SMA peergroup Senior Sales Professionals te gast bij Ricoh in Amsterdam. Op de agenda stond het onderwerp productiviteit. Met betrekking tot dit onderwerp was Thijs Westerink van Franklin Covey te gast. Na het nuttigen van een licht buffet opende SMA peergroup-voorzitters Wendy Freriks de bijeenkomst. Gezien het feit dat er een aantal nieuwe gezichten aanwezig waren, werd er geopend met een voorstelrondje, waarbij iedereen direct zijn verwachting van de bijeenkomst kon uitspreken. Op deze manier, kon Thijs een goede inschatting maken van hetgeen de aanwezigen graag aan bod wilde laten komen. De openingsheet van Thijs was reeds veel zeggend, er stond namelijk de spreuk : “Keep Calm and do more Sales” en het woord focus stond eronder Vervolgens liet hij een foto zien van een jong stel, die wilde gaan slapen maar eerst nog even beide hun telefoon aan het checken waren of er niet nog berichten binnen waren gekomen. Volgend met een jonge moeder, met een baby op haar arm, haar laptop bekijkend. Treffend had de inhoud van de bijeenkomst niet kunnen worden weergegeven, want met alle middelen tegenwoordig worden we begraven onder grind, zoals Thijs verwoorde. Grind stond hierbij synoniem voor het worden bedolven onder de vele berichten die ons tegenwoordig op de verschillende manieren bereiken.

 

Bedolven worden onder het grind

 

Vervolgens werd de groep in drietal verdeeld, waarbij een ieder kon aangeven wat zijn/haar grind in het dagelijks leven is en wat dat met je persoonlijk deed, en daarbij wat voor invloed de grind heeft op de salesresultaten. Een niet onbelangrijke, met een groep Sales Professionals aan tafel. Na de feedback uit de verschillende groepen, liet Thijs een aantal feiten zien, waarbij bv. naar voren kwam dat een gemiddelde werknemer 36 keer per uit zijn mail check en gemiddeld 304 zakelijke e-mails per week ontvangt. Daarnaast zijn er gemiddeld 56 onderbrekingen per dag en het kost personen 2 uur per dag om te herfocussen. Dit alles leidt tot de paradox, dat het vandaag de dag makkelijker en moeilijker is om buitengewoon productief te zijn.

 

Vervolgens gaf Thijs een toelichting op de manier waarop het menselijk brein met al deze afleidingen omgaat. Elke onderbreking wordt door de hersenen bestempeld als gevaar en vraagt dus een reactie. Dit gebeurd in de primitieve/emotionele gedeelte van het brein. Het plannen en aandacht geven gebeurd in de prefrontale cortex, een ander gedeelte in de hersenen. Dit leidt er dus toe, dat er met al die prikkels, continue heen en weer geschakeld wordt, met als gevolg dat mensen aan het einde van de dag weinig energie meer over hebben. Thijs liet vervolgens de groep een oefening doen waarbij het heen en weer schakelen erg nadrukkelijk naar voren kwam. De eindconclusie was dat multitasken leidt tot verminderde kwaliteit, kost meer tijd, levert meer stress op en uiteindelijk levert het minder omzet op.

 

De 5 keuzes voor een hoge productiviteit

 

Thijs nam de groep vervolgens mij in een vijftal keuzes, die gemaakt kunnen gaan worden om wel tot een hogere productiviteit te komen.

  1. Doe wat belangrijk is, reageer niet op wat dringend is;
  2. Ga voor buitengewoon, neem geen genoegen met gewoon;
  3. Plan de Big Rocks, sorteer geen grind;
  4. Beheers de technologie, laat die jouw niet beheersen;
  5. Versterk je vitaliteit, voorkom een burn-out

 

9 juni 2015 met Franklin Covey Peergroup Young Sales Professionals

 

Met name bij de eerste keuze stond Thijs uitgebreid stil, waarbij hij veel aandacht had voor de tijdsmatrix van Covey. Hierbij wordt er goed gekeken naar zowel de belangrijkrijkheid als de urgentie van een activiteit. De groep sales professionals moest beamen dat men te veel in het kwadrant van de noodzaak en afleiding zit en veel te weinig in het kwadrant van de buitengewone productiviteit. Vervolgens werden er nog een aantal tips meegeven, zodat men wel degelijk in dit gewenste kwadrant terecht kom komen.

 

In het afsluitende rondje langs alle deelnemers geven de aanwezigen aan dat er aan alle verwachtingen was voldoen. Dit bleek eveneens uit het feit dat de bijeenkomst bijna drie kwartier later eindigde dan gepland. Dit door de vele interacties, en het bevlogen verhaal van Thijs. Wendy bedankte vervolgens Thijs en de aanwezigen en vermelde dat de volgende SMA-bijeenkomst voor de peergroup Senior Sales Professionals op 25 november zou plaatsvinden.

 

De gehele presentatie en met daarin de contact gegevens van Thijs Westerink zijn op onze site te vinden 

 

 

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen